علت لرزش آسانسور

علت لرزش در آسانسور

آسانسور ها وسیله ی حمل افراد می باشند که هر گونه خطا و لرزش در آن ها موجب ترس و نگرانی افراد می باشد. از این رو ایمنی آن ها و بی صدا و بی لرزش بودن آن ها از عوامل پر اهمیت می باشد .
لرزش کابین آسانسور به دلایل مختلف اتفاق می افتد. این لرزش‌ها می‌تواند بصورت عمودی یا افقی باشد. همچنین ممکن است تنها در طبقات خاصی از ساختمان یا در کل مسیر حرکت آسانسور لرزش کابین آسانسور رخ دهد. هرچند این لرزش‌ و تکانه‌ها ممکن است کم و شاید نامحسوس باشد، اما در طولانی مدت ممکن است باعث خرابی سیستم آسانسور و کاهش ایمنی آن شود. اکثر عوامل تاثیرگذار بر روی لرزش کابین آسانسور مربوط به نصب آسانسور و پایین بودن دقت راه‌اندازی آن است. در این مطلب دلایل عمده وجود لرزش و تکانه در کابین آسانسور هنگام توقف و حرکت توضیح داده میشود و راه حل ‌های پیشنهادی مفیدی نیز ارائه میشود.
کیفیت حرکت یکی از شاخص های کیفی مورد سنجش در رابطه با آسانسور ها به خصوص آسانسور های درایو دار است درایو های آسانسور به منظور کنترل لرزش آسانسور و کاهش انرژی صرفی و افزایش کیفیت حرکت در آسانسور ها پیشنهاد و استفاده می شود.
لرزش در حرکت آسانسور ها از عمده مشکلاتی است که تمامی افراد فعال در صنعت آسانسور با آن سرو کار دارند که گاها این مشکل حل نشده و مشکل شاسایی نشده است. این مشکل تنها مختص آسانسور های تولید داخل نیست و گاها در پکیج آسانسور های خارجی نیز مشاهده می گردد که حل آن به راحتی امکان پذیر نیست.
لرزش کابین آسانسور علتهای متفاوتی دارد که بر حسب نوع آن عیب آن مشخص می شود. لرزش عمودی و افقی از جمله شایع ترین لرزش کابین آسانسور می باشد که دلایل مختلفی دارد. در زیر به صورت تیتر وار به بررسی شایع ترین علت لرزش کابین آسانسور می پردازیم:
• خراب شدن سیم بکسل آسانسور
• وجود خرابی در موتور آسانسور
• وجود اشکال در درایوهای آسانسور
• برخورد کابین با جداره ها
• عدم بالانس متناسب میان هرزگرد و کشش
• وجود اشکال در فلکه کشش و هرزگرد روی دیواره

دلیل لرزش آسانسور
شاید برای همه کسانی که از آسانسور برای مدت طولانی استفاده می کنند این تجربه پیش آمده باشد که زمانی که درون آن هستند صداهایی را بشنوند. حتی گاهی آنقدر صدای آسانسور در هنگام شروع به حرکت و یا ایستادن زیاد است که آسایش را از ساکنین طبقات مختلف سلب می کند. از مهمترین دلایل لرزش کابین آسانسور موارد زیر می باشد:

نصب نادرست ریل های آسانسور : وجود اشکال در نصب آسانسور و ریل های آن یکی از دلایل لرزش کابین آسانسور می باشد. همچنین نصب نادرست شاقول کاری ریل و یا فاصله بیش از حد دو ریل می تواند علت لرزش کابین آسانسور باشد. ذکر این نکته نیز مفید است که اگر فاصله میان ریل ها کم باشد نیز باعث ایجاد لرزش و صدا در آسانسور می شود.

نصب نادرست کابین آسانسور : نصب صحیح آسانسور باعث جلوگیری از هر گونه صدا و لرزشی در آن می شود. رعایت کردن تمامی استاندارد های لازم و بهره گیری از لوازم و تجهیزات اصولی و مفید باعث می شود کلیه دلایل لرزش کابین آسانسور بعد از نصب اصلاح شود.

انطباق نداشتن کابین با ریل ها : وجود فاصله و یا کم بودن فضای میان دو ریل نیز یکی از دلایل لرزش کابین آسانسور است. همچنین سایز نبودن ریل ها با کابین نیز می تواند باعث ایجاد تکان و صدا در آسانسور ها شود. تجربه ثابت کرده است که استفاده از ریلهای بزرگ تر می تواند صدا و لرزش کمتری در کابین آسانسور ایجاد کند.

رعایت نکردن اصول در جنس بدنه آسانسور : آسانسور هایی که دارای بدنه نازکتری نسبت به بقیه آسانسور ها هستند صداهای خارج از کابین را به درون انتقال می دهند . همچنین بدنه نازکتر سبب لرزش و انعطاف بیشتر می شود.
وجود فاصله میان ریل و کفشک : اگر در هر صورتی میان ریل و کفشک فاصله ایجاد شود کابین آسانسور لق می شود و در حین حرکت لرزش ایجاد می کند. فاصله ها سبب حرکت کابین به اطراف خود به صورت افقی می شود و لرزش کابین را باعث می شود.
با توجه به مطالب بیان شده در نصب و سیم کشی آسانسور می تواند عوامل بروز لرزش را کنترل و یا حذف نماید. لذا پیشنهاد میشود قبل از نصب قطعات الکتریکی برای اجرای موارد فوق برنامه ریزی کنید.

رفع لرزش آسانسور درایو دار

با توجه به دلایل لرزش در محور z رفع سیستم آسانسور درایو دار، برخی از دلایل در تمام ۴ حالت حرکتی آسانسور مشابه می‌باشد. که با رعایت و برطرف نمودن آن‌ها در مراحل نصب آسانسور بصورت چشمگیری ایراد لرزش آسانسور از بین خواهد رفت. اما بطور کلی با انجام مراحل زیر می‌توان درصدد برطرف کردن لرزش در آسانسور درایودار برآمد

• انتخاب صحیح درایو متناسب با نوع موتور و سیستم آسانسور
• خرید موتور آسانسور با کیفیت از برندها و فروشگاه قطعات آسانسور معتبر
• تهیه درایو آسانسور از بهترین برندهای آسانسور ایران و دنیا
• به کارگیری کابل بهم تابیده شیلددار و اتصال به زمین کردن آن
• استفاده از خرطومی ‌های فلزی برای خطوط انتقال قدرت
• استفاده از کابل شیلدار برای خطوط انتقال قدرت و اتصال زمین کردن آن
• استفاده از کابل شیلددار برای خطوط ترمز آسانسور و اتصال زمین کردن آن
• استفاده از کوپلینگ استاندارد و مناسب برای انکدر آسانسور
• تنظیم دقیق و کامل درایو آسانسور توسط مهندسان این حوزه

Back To Top

Leave a Reply

Your email address will not be published.*